Egy valódi klasszikus - Wolfenstein 3D

2014.04.26 21:47

Azért ez már valami! - csettintett annó és csettinthet az ember most is ezen az igazi klasszikuson, mely alapul szolgált a mai FPS játékoknak. Egyszer az életben - már amennyiben kockának tartod magadat - ezt a játékot legalább egyszer ki kell próbálnod. Nincs mese, ez szinte már "kötelező". De inkább foglalkozzunk a játékkal.

Történet

Tehát a Wolfenstein 3D című játékot az id Software fejlesztette, majd az Apogee adta ki 1992-ben. A játék készítőit az 1980-as Castle Wolfenstein és a  Beyond Castle Wolfenstein nevű játékok ihlették. A shareware verzióban egy epizód, azaz 10 szint kapott helyet, míg a teljes kiadásban már további két részen  is továbbverekedhettük magunkat. Ezt követően megjelent egy kiegészítő is "The Nocturnal Missions" címmel, melyben újabb három epizóddal bővült a játék. A Wolfenstein 3D a II. Világháború idején játszódik, nekünk pedig William "B.J." Blazkowicz-ot kell irányítanunk. William egy szövetségesek oldalán álló kém, akinek az első epizód folyamán ki kell szabadulni a nácik fogságából, hogy aztán megvalósítsa terveit. 

Fegyverek: 

Három fegyver áll rendelkezésünkre (+ a kés): a pisztoly, a gépfegyver és a minigun. 

Játékmenet

Minden epizód 9+1 pályát tartalmaz. A játékosank őrök és egyéb ellenfelek ellen kell megküzdenie, miközben arra is kell figyelni, hogy lőszerünk és életerőnk ne fogyjon el. Ha a spíler életereje nullára csökken, elveszít egy életet, amiből minden epizódban három van. Ettől függetlenül lehet szerezni plusz életet rejtett járatokban és minden 40000-ik pont után kapunk egyet ingyen. 

Az eredeti verzióban lehetőségünk volt bárhol menteni, azonban ezt már nem tudjuk megettni későbbi konzolos verziókon. 

A pályák teljesítése mellett gyűjtögethetünk kincseket, amelyek el vannak szórva a pályák területén (leginkább titkos helyeken). Ezekért pontokat kapunk. Minden szint végén megtekinthetjük a megtalált kincsek, a megölt ellenségek és a megtalált relytett járatok százalékát (10/10 megölt ellenfél = 100%). Minden száz százalék után bónuszpontok járnak.

Minden epiód végén egy boss állja utunkat, akinek jóval nagyobb teste és sokkal több életereje van, mint nekünk. A főellenségek mindig felénk néznek és addig nem csinálnak semmit sem, amíg meg nem látják a játékost. Amikor elpusztulnak, megnézhetjük halálukat lassítva a "death cam" segítségével.

A játékban vannak titkos és speciális szinntek is, mint például az, amikor Pac-Man szemszögéből kell a célhoz eljutnunk. Egyes szintek alaprajza érdekes figurákat rajzol ki,  példáulaz itt látható pálya:

Ez nem egy Hello Kitty...

Epizódok:

"Escape from Castle Wolfenstein": Williamet bebörtönzik miközben meg szeretné szerezni a nácik állítólagos titkos hadműveletének, az "Operation: Eisenfaust"-nak a terveit. Célja, hogy kikerüljön a cellából és magából az egész börtöből. Rendelkezésére csak egy kés és egy Luger P08-as pisztoly áll. A pálya végi boss Hans Grossel, a börtön főnöke.

"Operation : Eisenfaust ": B.J. rájön, hogy a művelet valódi és megpróbálja azt megállítani. Célja, hogy az összes zombi - amelyek a hadművelet termékei - és a koncepció tervezője, Dr. Schabbs kivégzésével magállítsa a folyamatot. A helyszín a Hollehammer kastély, a főellenség természetesen az őrült tudós, Dr. Schabbs. 

"Die, Führer, die!": Az alaptörténet befejezése. Blazkowicz áttör a náci őrökön és bejut a Reichstag alatti bunkerbe, ahol megküzd magával a Führer-rel, Adolf Hilerrel. Hitler a boss, nagy páncélt visel, azon pedig 4 minigunt. Inkább hívom Hitlerminatornak.

A kiegészítő epizódok következnek, amelyeknek angol összefoglaló neve: The Nocturnal Missions

 "A Dark Secret": Hősünknek meg kell ölnie a szintén őrült udós, Otto Giftmachert. Otto valami titkos és nagyon veszélyes fegyveren dolgozik, ennek terveit kell Williamnek megszerezni és Giftmachert megölni. Természetesen ő a főellenség. 

"Trail of a Madman": Ez az epizód az Erlangen kastélyban bontakozik ki. B.J. feladata, hogy megszerezze a kémiai háború terveit és, hogy elpusztítsa azokat. Feladata azonban nem ilyen könnyű, mert a terveket Gretel Grosse védelmezi, a pálya végi boss. 

"Confrontation": Blazkowicz-nak a kémiai háboró vezetőjével, General Fettgesicht-tel kell megküzdenie az offenbachi kastélyban.

Meg kell dícsérni a játék hangmérnökét, Bobby Prince-t, mert remek zenéket csinált. Egytől-egyik nagyon hangulatosak, minden pályához külön-külön dalokat komponált. A rendező, Tom Hall is nagyszerű munkát végzett, csakúgy, mint John Carmack és John Romero a programozók és a grafikus Adrian Carmack. A grafikára ne legyen panasz, mert a játék ettól még kítűnő és így lett igazán hangulatos. Meg persze akkor ez volt a csúcs. 

Motor

A motornak a pseudo-3D nevet adták. Az id Software már felhasználta korábbi játékainál, mint a Hovertank 3D és a Catacomb 3-D. Ez a motor volt az alapja a Blake Stone, Corridor 7: Alien Invasion, Operation Body Count, Super 3D Noah's Ark és a  Rise of the Triad játékoknak. 

Díjak

A Wolfenstein 3D megnyerte 1993 "Legjobb akció/Árkád játék" díját a Shareware Industry Awards-on. Később beválasztotta a "Computer Gaming World's list" 1996-ban a világ 150 legjobb játékaivá. Az IGN  "Legjobb 100 játék ami valaha elkészült" listájára is felkerült 2003-ban és 2007-ben, és a G4 szerint 2012-ig a legjobb játékok között is megérdemelt helye van.

A játék tartalmaz egy tucat easter egget, de nem akarok egy poént sem lelőni.

A játék nagy üzleti siker volt 250 ezer eladott példánnyal és még nagyobb presztízsértéke volt a több millió, shareware példánnyal játszó játékosnak. A folytatás (vagy inkább küldetéscsomag) Spear of Destiny is szépen fogyott. Később persze a rajongók is több száz pályát hegesztettek a programhoz. Amíg Romeróék a Spear of Destiny pályáit készítették, Carmacknak volt ideje egy új motorral foglalkozni, amit egy bizonyos Doom című játékban használtak fel.

Utódok, elődök

Elődeit, a Castle Wolfenstein-t és a Beyond Castle Wolfenstein-t ár megemlítettem, de utódait sem hagyhatom ki. Történetük nagyszerű, de szerintem hangulatuk nagy része elveszett. Mármint az a Wolfenstein-es hangulat, amit csak azok tapasztalhattak, akik már játszottak a játékkal. Utódai egyébként ezek: Return to Castle Wolfenstein (2001, Linux, Mac OS X, Windows, PlayStation 2, Xbox), Wolfenstein: Enemy Terrority (2003, Linux, Mac OS X, Windows), Wolfenstein RPG (2009, iOS), Wolfenstein 3D Classic (2009, iOS) Wolfenstein - igen, csak simán Wolfenstein- (2009, Windows, PS3, Xbox 360, Linux)

Platformok, melyekre a 3D megjelent

MS-DOS, Mac OS, Amiga 1200, AmigaOS 4, Apple IIGS, Acorn Archimedes, NEC PC-9801, SNES, Jaguar, GBA, 3DO, Windows Mobile, iOS, PlayStation 3, Xbox 360

Halálhangok/kiáltósok:

Érdekesség, hogy minden egyes ellenféltípus más hangot hallatt halálakor. Ezeket a sikolyokat szépen egyenként le is írom:

KATONA:
Észrevesz: "Halt!"
Meghal: Különféle változatos sikolyok, esetleg fingás (nagyon ritkán)

SS KATONA:
Észrevesz: "Schutzstaffel!"
Meghal: "Mein Leben!"

TISZT:
Észrevesz: "Spion!"
Meghal: "Nein so was!"

MUTÁNS:
Észrevesz: Semmit sem mond...
Meghal: "Aaaargh!"

KAMUHITLER SZELLEM:
Észrevesz: "Toten Hund!"
Meghal: "Wahahahahaaa!"

HANS GRÖSSE:
Észrevesz: "Guten Tag!"
Meghal: "Mutti!"

DR. SCHABBS:
Észrevesz: "Muhahahahaha!"
Meghal: "Höörrrr! Mein Gott in Himmel!"

HITLER:
Észrevesz: "Die, allied Schweinehund!"
Páncélruha leszakad: "Scheisse!"
Meghal: "Eva...auf wiedersehen!"

OTTO GIFTMACHER:
Észrevesz: "Eine Kleine Amerikaner!"
Meghal: "Donnerwetter!"

GRETEL GRÖSSE:
Észrevesz: "Kein Durchgang!"
Meghal: "Mein Busen!"

FETTGESICHT TÁBORNOK:
Észrevesz: "Erlauben Sie bitte!"
Meghal: "Rosenknospe!"

Összességében a véleményem:

Akik akkoriban megvették a játékot vagy csak kijátszották az első epizódot, hamar rájöttek arra, hogy most nem csak egy új játékról van szó. A Wolf3D egy új műfajt teremtett. Idáig nem sokan kísérleteztek hasonlóval a játékok történelmében. Természetesen voltak 2D-s, felül-, vagy oldalnézetes lövöldözős játékok, amelyek mellesleg nagyon jók voltak, de mindenki érezt, hogy ez előbb-utóbb kevés lesz. Valami olyan dolgok kellett alkotni, emit még csak nem is láthatott egyik játékos sem a világon. Nos, az id Software megcsinálta. A Wolfenstein 3D nagyon nagy sikert aratott, hamar meghódította a játékpiacot, hiszen addig még feljegyzés sem volt hasonló, komolyabb próbálkozásokról. Voltak gyengusz kísérletek, de mit sem értek. Ennek a játéknak óriási, ha nem a legnagyobb játéktörténelmi jelentősége van.

A készítők nem elégedettek meg azzal, hogy egy teljesen új műfajt alkottak, hanem teletűzdelték easter eggekkel (utána lehet nézni, van egy tucat legalább), remek zenékkel és ötletekkel. A pályákat láthatóan többször is letesztelték, változatosak, nem túl nehezek, ráadásul nagyon igényesen lettek kidolgozva. A játék maga természetesen tartalmazhatna többet is, de az akkori gépek már ezt is nehezen bírták el. Örüljünk annak, amink van. 

A grafikák ízlésesek, szépek a faliképek, a csillárok is tetszenek, ráadásul a pályák tele vannak a való életben is megtalálható tárgyakkal, kiegészítőkkel. Pirospont, hogy a horogkeresztek és más dolgok, amik a nácikra utalnak nincsenek kicenzúrázva, nem úgy, mint jó pár másik programban.

A zenéket nagyszerűen megcsinálták, hangulatosak, kellőképpen nyomasztóak és illenek a játékban tapasztalható bezártsághoz. 

A játék tehát röviden szuper lett, mindenféleképpen próbáljátok ki, további infókért nézzétek meg a Wolfenstein wikit itt.

Ennyi lett volna ez a hosszú bejegyzés, remélem tetszett, sziasztok!

MEX

 

 

Vissza

Elérhetőség

| © 2014 | Jeux | Semmilyen jog fenntartva |

Készíts ingyenes honlapotWebnode