Stunts

2015.01.20 23:58

Na, basszus. Hiába fogok egy nagyszerű játékról írni, ami mindig jól esik, és jó kedvre derít, mégis van valami, ami nagyon bosszant. Mégpedig az, hogy erről a játékról már írtam. Méghozzá ma, de aztán "valahogy" elveszett. Bevallom, én ritkán mentem el, amit írok és ez meg is bosszulta önmagát. Elég nagy szívás, mondhatom, mert szerintem az addigi írásom jó volt. Lehet, hogy csak azért látom így, mert én írtam, de olyan nagyon rossz nem lett.

Mondjuk elég már a panaszkodásból, akkor kezdjünk is bele!

Ó, igen. Amiről most írni fogok, az életem legelső játéka. Nos, olyan öreg nem vagyok, mint maga a játék, de ezt próbáltam ki életembe először, majd ezt követte a Midtown Madness 2. Ez szinte semmiben sem hasonlít arra, kivéve abban, hogy itt is az autóvezetés a fő feladat. Bizony, én már akkor is nagy autófan voltam, kiskoromban is hevesen érdeklődtem az autók iránt, nem véletlenül próbáltam ki ezt a szépséget először. Persze nem én választottam, a szüleim tették meg ezt, de ez most legyen mindegy. A lényeg az, hogy valószínűleg ez a játék nagy szerepet játszott abban, hogy manapság leginkább olyan számítógépes játékokkal játszok, amelyekben autót kell vezetni.

A játék 1990-ben jelent meg, a Distinctive Software fejlesztette és nevében sem a TEST, sem a DRIVE szó nem szerepel. Na, melyik játék az? Persze, a címből már kiderülhetett a figyelmesebb olvasóknak, hogy a Stunts az, de olyan jól esett ezt a bekezdést leírni, bocsi.

A Stunts egyike azon játékoknak, amelyek szerintem túlságosan ismeretlenek hazánkban.  Iskolában és máshol is azt tapasztaltam, hogy erről a játékról az emberek nagy része még csak nem is hallott, ami nagyon szomorú, elvégre egy zseniális játékról van szó. Több barátom is van, akik jártasak a játékiparban, de egyikük sem hallott azelőtt a játékról, hogy én azt megemlítettem volna nekik. Az sosem nagy cucc, ha ismered a mai nagy játékokat, vagy akár játszol azokkal. Az igazán nem mondhatja, hogy „én tájékozott vagyok ilyen téren és igenis játszottam a legnagyobb játékokkal”, aki még sosem játszott a Doom-mal, vagy esetleg még csak nem is hallott róla. Mert nem akkor, leszel faszagyerek, ha már megismerted a Counter Strike: Global Offensive minden csínyját-bínyját, vagy ha 523-as K/D-d van a Battlefield 4-ben, hanem akkor, ha tisztában vagy vele, hogy ezek a játékok miből lettek, és hogyan jutottak el odáig, ameddig végül is sikerült nekik, és akkor, ha képes vagy tisztelni grafikailag relatíve lemaradt elődeiket. Ezért jó kiskorban régi játékkal kezdeni, majd fokozatosan menni az időben és nem egy modern játékkal indítani.. Te egyébként odamennél egy öregemberhez és elkezdenéd szidni, hogy milyen ronda, mert ráncos, vagy mert milyen hülye, mert egy picit már lassabb a gondolkodása? Nekem mindegy, menj. Kivéve, ha ő egy kigyúrt faszi, aki csak öregembernek öltözött be, vagy ha ő Stallone. Akkor ne menj. Ne.

Most, hogy szükségtelenül komoly lettem, mert most más nem jutott az eszembe, térjünk át a fejlesztői gárdára egy picit. De ne sokáig!

Tehát – amint említettem - , a játékot a Distinctive Software fejlesztette. Igen, az a Distinctive Software, amelyik a Test Drive sorozatot is létrehozta. Ez az év nagyon durva lehetett számukra. Ebben az évben részt vettek a Metal Gear és a Castlevania fejlesztésében is, ráadásul kiadták fő sorozatuk, a Test Drive harmadik részét is. Nem semmi neveken dolgozott már ez a cég, viszont azért furcsa, hogy egy évben adták ki a TD3-at és a Stunts-ot is. Lehet, hogy így akarták, lehet, hogy csak így jött ki, de mindegy, mert panaszunk nem lehet rá. Igaz, a Stunts csak egy hónappal később, októberben érkezett, mint a másik autós, de nem hiszem, hogy egy hónap alatt dobták össze.

 

Főleg azért nem (a viccen kívül), mert a Test Drive-val nagyon magasra tették a lécet. Az ugyanis minden idők egyik legjobb autós szériája és abban az évben, amelyikben annak harmadik része is kijön, nem lehet előrukkolni egy másik hasonló játékkal, ami viszont rém gagyi, mert az nem tenne jót a Test Drive 3-nak sem. Nem nézne ki jól egy szar játék mellett, már bocsánat a kifejezésért.

Tehát a léc fent volt, a cél pedig az, hogy az le legyen verve. Nem hogy leverte, de át is ugrotta azt a Stunts, amely megtartotta mindazt, ami a TD-t naggyá tette, és még adott annyi pluszt is, hogy azok is játszanak vele, akik nem feltétlenül kedvelték a Test Drive-ot.

A játék megjelent PC-re DOS operációs rendszerre, Amigára 4D Sports Driving néven és Japánban NEC PC-9801-re is, de játszhattunk vele akár FM Towns/Marty számítógépeken is.   PC-re a Brøderbund adta ki, Amigára pedig a Mindscape.

Érdekesség, hogy a 4D Driving-ot az EA adta ki, amint az alábbi képen látható.

(kiadó. EA)

Az FM Towns/Marty számítógépek i386 CPU központú gépek voltak, és nem voltak kompatibilisek a klasszikus IBM-gépekkel.  Ezeket a gépeket a Fujitsu kreálta, és csak Japánban juthattunk hozzájuk.  

A játékot eredetileg Sega Genesis/Mega Drive-ra is kiadták volna, de annak teljesítménye nem felelt meg az elvárásoknak, ezért a projektet végül törölték.

Most jut eszembe, elég merész dolog egy ilyen írást nem a legfontosabbakkal kezdeni (grafika, fizika), hanem a saját véleményemmel, ami ráadásul nagyon hosszúra sikeredett. Most majd bepótoljuk

De azért ne higgyétek, hogy véletlenül kezdtem úgy a cikket, ahogy. Neeeem. Azért hagytam a grafikát és egyebeket így a közepére/végére, mert azokról így hirtelen nem sok minden jutott eszembe, úgyhogy hagytam magam gondolkozni.

A grafikára nem lehet panasz. Nem feledjük, 1990-et írunk, amikor a játék a polcokra kerül, tehát csodát ne várjunk. Vektorgrafikáról beszélünk, a lehetőségekhez mérten szép lett. Az autók felismerhetőek, de erről majd később. Ami talán zavaró lehet, hogy a kis felbontás miatt nehezen látni be a kanyarokat, ami komplikációkhoz vezethet. Ami nagyon tetszett, hogy a rácsos felületek szépen ki lettek dolgozva. Sok játéknál a rácsok alkotta vonalak közötti üres területek összeolvadnak, ami nem szép, csak simán zavaró. Itt ilyesfajta probléma nincs, amint említettem. Ez nagy pluszpont. Azt mondom, hogy ennek a játéknak nem biztos, hogy jót tenne egy remake, mert ez a grafika nagyon sármossá teszi. Főleg úgy, hogy a belső tér gyönyörűen lett kidolgozva. Tényleg úgy néz ki, mint az igazi autóban, csak természetesen jóval pixelesebb. Nem nagy cucc, de nekem az is tetszett, hogy váltásnál a műszerfal mellett felugrik egy kis ablak, és mutatja a váltót, hiszen nem fér már bele a képbe alapból.

(menő menü)

Szeretném kiemelni a pályaszerkesztőt. Ma sem feltétlenül elterjedt jelenség, de akkor aztán végképp nem volt az, főleg nem autós játékoknál.  Ha esetleg játszottatok már a Crashday nevű játékkal, akkor az abban lévő szerkesztőhöz tudnám hasonlítani. Lehet különböző kaszkadőrelemeket lerakni a pálya közepére, legyen ez akár egy spirál, vagy egy mezei ugrató. De lehelyezhetünk akár alagutakat, hidakat, sima, egyenes vagy görbe utakat és pálya menti kiegészítőket (táblák, házak stb.).

(pályaszerkesztő)

Következzenek az ellenfelek, mert a játék fizikai témájával foglalkozó agyrészem leblokkolt.

Két játékmód van. Az egyik a gyakorló, ahol értelemszerűen nincs más ellenfelünk az időn kívül. Aztán ott a másik, a kompetitív. Izgalmas, pörgő versenyeket vársz, ahol vért izzadva kell küzdenek, hogy átvergődj a 22 főből álló mezőnyön? Csalódnod kell. Mindig csak egy ellenfél ellen állhatsz ki. Van belőlük, elég, de egyikőjük sem kihívás. Fejlődik az autójuk, de a tied is, amivel ők versenybe sem szállhatnak. Jó, a gyorsaságotok megegyezhet, de biztos vagyok benne, hogy a kanyarban alázni fogod. Azért még az is megkönnyíti dolgod, hogy nem csak te hibázol ám, dehogy…

Ők azok, akik ellen ki fogsz állni:

  • "Squealin'" Bernie Rubber: A legkönnyebb ellenfél, puhány alak, ráadásul lassú. Gyakran hibázik.
  • Herr Otto Partz: Öreg német versenyző. A földön jó, de amikor trükközni kell, tehetsége elszáll.
  • "Smokin'" Joe Stallin: Joe nagyszerűen vezet a kanyarokban, kanyargós páylán is kell kiállni ellene. Ebből következik, hogy az egyenesekben lassú.
  • Cherry Chassis: gazdag csajszi, Joe ellentéte. Az egyeneseket preferálja.
  • Helen Wheels: Helen gyors és jól kanyarodik, de meggondolatlan.
  • Skid Vicious: Ő a leggyorsabb ellenfél a játékban (állítólag gyerekkorában rendőrautókat lopott el), még akkor is jobban gyorsul, ha lassabb autója van, mint neked.

Bocsássatok meg. Ők voltak azok, akiket le fogtok majd győzni, mert minden bizonnyal le fogjátok őket.

A verseny után egy, a verseny kimenetelétől függő animációt kapunk és egy rövid gondolatmenetet a versenyről.

A felsorolás után jöjjön még egy felsorolás, abból sosem elég.

Az autók (angol nevükkel):

  • Acura NSX
  • Audi Quattro Sport Coupe
  • Chevrolet Corvette ZR1
  • Ferrari 288 GTO
  • Jaguar XJR9 IMSA Race Car
  • 25th Anniversary Lamborghini Countach
  • Lamborghini LM002
  • Lancia Delta HF Integrale 16v
  • Porsche 962 IMSA Race Car
  • Porsche Carrera 4
  • Porsche March IndyCar

Mindegyik másban jó, de ezeket nem írnám le, nagyon unalmas lenne. Úgyis kitapasztalod.

Mondjuk azt megemlíteném, hogy a pályák felülete változhat, lehet például havas. Ilyenkor célszerű mondjuk a Lamborghini LM002-vel menni.

És akkor vissza a grafikára, mert eszembe jutott egy probléma. Nem azért mondom, hogy fikázzam a játékot, de a belső nézet hiába lett nagyon jó, mégis van valami, ami zavar. Mégpedig az, hogy a kormánykerék nem kanyarodik, hanem csak egyenesben áll és csak egy színes kis pötty jelzi, hogy merre is kéne fordulnia. Jó, beismerem egy bizonyos fok után látsz egy aprócska animációt, de ha nem hibázol, akkor annyira úgy sem kell majd kanyarodnod. Rohadt zavaró tud lenni, de lehet, hogy csak velem van a baj és én vagyok a dilis, na, de akkor is. Azért megoldhatták volna, de, ha nincs így, akkor én kérek elnézést.

Beszéljünk az irányításról. Hozzá kell szokni. Én éppen egy a Next Car Game: Wreckfest nevű játékban mentem egy menetet billentyűzettel  - mert akkor próbáltam ki, hogyan is fut a gépemen - és már az első kanyarnál kicsúsztam, amikor bekapcsoltam, pedig nem vagyok rossz az autós játékokban. Azért lehetett, mert előtte pont a Stunts-cal játszottam és annak az irányítása nagyban különbözik az említett másik játékétól. Nem tudom elmondani, hogy miben is más, de kell egy pár kör, hogy megszokd.  A kicsúszás persze a Stunts-ban sem maradt el, hiszen - és ezt szerintem már mondtam - a grafika pixeles, és a kis felbontás miatt nehéz belátni a kanyarokat. Ha hozzászokik a szemed, vagy már ismered a pályát nem probléma, de azért kell ebben a játékban is fékezni.

Nagyon tetszett a játékban, hogy direkt olyan autókat raktak a játékba, amelyeket könnyű felismerni a nem túl haladott grafika mellett is. Az Audi Quattronak elég jellegzetes alakja van, csakúgy, mint a Lancia Deltának, vagy a Lamborghini Countach-nak. Ráadásul ezek az autók is nagyon letisztultak, így nem zavarja az embert, amikor épp versenyez ellenük.

(Lambooo!)

Na, de képzeljétek, ha eddig nem lett volna elég realisztikus a játék, akkor kormánnyal is kipróbálhatjátok! Igen, egy 1990-es játékot, akár kormánnyal is nyomhatjátok. Elmondanám tapasztalataimat, de sajnos nem fog menni, mert nem sikerült a játékban működésre bírnom a Logitech Driving Forceomat. Lehet, hogy így jártam jobban, hiszen modern játék ide, modern játék oda, ezt biztos nem tudta volna tökéletesen kezelni, és akkor csak csalódtam volna, teljesen elkerülhető módon. (Azért itt megemlíteném, hogy sokat kell babrálni vele)

A menü nagyon királyul van kidolgozva. Alapból egy nyitott híd előtt álló Acura hátsóját nézzük, ami mellett különböző színű táblák vannak. Ezeken a táblákon vannak a menüpontok. Ez oltári király, de azért ne feledkezzünk meg a szintén menő autóválasztó menüről sem, ami pedig olyan, mintha egy autóbemutató szalonban lennénk. Azt jól megcsinálták, mondhatom. De komolyan, fasza lett.

A hangok is fantasztikusak lettek, a játék korához képest jóra sikerültek. Hallani, hogy milyen mértékben gyorsul, hallani, hogy váltunk, fokozatosan nő, illetve csökken, tehát nincs olyan nagy mértékben lemaradva a kicsit modernebb játékoktól. Oké, amikor megcsúszunk, a csikorgó hang azért idegesítő tud lenni, és a rázókövön vezetés hangtalan, de amikor mondjuk távolodik az ellenfél, szépen halkul el a motor hangja.

Most, hogy fel vagyok frissülve, írhatok egy kicsit a fizikáról. De tényleg nem sokat.

Nagy baj nincs vele, de észrevettem, hogy a egy Porschénak is hasonlóan kicsi a leszorítóereje, mint a Hummernek, ami nem stimmel. Az viszont korrektül meg lett oldva, amikor egy spirálon keresztül megyünk. Ha a tetején szeretnénk átfordulni, de túl lassan megyünk, összetörünk

Az viszont már idegesített, hogy túlságosan könnyen csúszunk ki. Értem én, hogy gyorsan megyünk, de azért vannak a spoilerek az autón, hogy az úton tartsanak. Egy Lanciától nem várom el, hogy úgy forduljon, mint egy F1-es autó, de azért a Ferrarinál más a helyzet. A korrigálásról meg ne is álmodjunk. Egy kicsúszás úgy történik, hogy érkezünk a kanyar felé, lassítunk egy kicsit, egy picit alulkormányzottakká válunk, majd teljesen hirtelen elindul a másik irányba a farunk, és onnantól indul a hajsza az ellenfél után. Kiváló.

Más problémája igazán nincs is, de én tényleg hiányolom a több ellenfél ellen való versenyek lehetőségét. Úgy már-már egy tökéletes játékról beszélnénk.

Megemlíteném a visszajátszás lehetőségét, ami szintén új dolog volt akkoriban. Az egész versenyt végignézhetjük egy helikopter szemszögéből, majd a fájlt el is menthetjük.

(jeges szakasz)

Továbbá nagyon érdekes megoldást találtak arra, hogyan is szűrjék ki azokat, akiknek nincs meg a játék eredetiben, hanem csak másolták, vagy letöltötték.

A játék bekapcsolásakor ki kell pótolni egy mondatot a játék használati útmutatójából. Lehet ez bármilyen szó, a tippelés nem megoldás, megjegyezni pedig szinte lehetetlen, ugyanis 20 különböző válasz van és könnyen összetéveszthetjük a válaszokat.

(ha érdekelnek a megoldások, tessék itt vannak: https://www.cs.mcgill.ca/~abatko/interests/stunts/stunts_passwords.txt)

A játék más néven is ismert, amelynek neve 4D Sports Driving. Itt 127 különböző kérdést tehet fel a játék, ami szerintem az átlagemberek memóriájának képességeit meghaladja. De az is lehet, hogy csak én vagyok képtelen ennyi mindent megjegyezni. L

A játék azért még nem merült feledésbe, minden évben rendeznek bajnokságot, amelynek legutóbbi kiírását a ZakStunts nevű csapat nyerte.

Ha megengeditek, nem húznám tovább a szót, már így is elég hosszúra sikeredett. Mindent elmondtam, amit tudtam, ha még többet akartok tudni a játékról nézzetek után és próbáljátok ki, melegen ajánlott. Valóban, nem lett túl összeszedett ez az írás, de remélem követhető voltam.

Pápá,

MEX

Vissza

Elérhetőség

| © 2014 | Jeux | Semmilyen jog fenntartva |

Készíts ingyenes honlapotWebnode